“Mama, hier wil ik op zwemles!”

ger18011725428.jpgwoensdag 24 januari 2018

Periodiek schrijft een SuperSpetters ouder een blog over haar/zijn beleving met SuperSpetters. Deze keer een blog van Sietske.

Zwemfamilie

Al jaren is onze familie in het zwembad te vinden. Mijn vader, de opa van Joes en Jule, water-polode jarenlang. Ooms, tantes, nichten, neven, iedereen was vroeger in het zwembad te vinden. Zo ben ik begonnen, eerst met zwemles en zodra de diploma’s allemaal binnen waren mocht ik ook beginnen met de eerste waterpolo training. Nu jaren later speel ik nog steeds waterpolo. Wekelijks de geur van chloor, natte handdoeken, caps en badmutsen die rondslingeren in huis.

Mijn kinderen Joes en Jule spelen met de caps en mogen regelmatig mee naar het zwembad. 

Vraagtekens

Joes kon dan ook niet wachten om zelf te beginnen met zwemles. Toen hij vier en een half was besloten wij bij het dichtstbijzijnde zwembad te starten met lessen. Goede referenties, prima mond op mondreclame van andere ouders en zelf nog geen weet van hoe de zwemlessen er nou precies uitzien tegenwoordig. Gedurende de tijd dat ik op de kant zat en de lessen bekeek ontstonden er twijfels.

Joes werd dan wel steeds vrijer in het water maar de volgorde van het aanleren van de zwemslagen en de manier van lesgeven zorgde bij mij voor vragen. Waar zit de basis? Wat zijn de slagen die kinderen al vanuit die basis beheersen? Hoe kun je kinderen leren zwemmen op een manier waar ze betrokken zijn, in plaats van op en neer zwemmen omdat het moet. Ik bedacht mij dat er ooit een mail van de KNZB voorbij was gekomen over SuperSpetters.

“Wat ik las over SuperSpetters maakte mij erg blij.”

Een goed gevoel

Deze manier van lesgeven zou vast erg goed bij Joes passen en sluit goed aan bij mijn eigen visie. Op zoek naar een zwemschool in de buurt waar ze SuperSpetters zwemlessen geven kwamen we uit bij Swimscool in Valkenswaard.

Wat een warm welkom en enthousiasme.  Joes mocht nog voor de zomer een proefles komen doen.

Joes had er zin in, vooral het feit dat hij met een brilletje en badmuts op mocht zwemmen maakte het helemaal echt voor hem. De eerste proefles mocht hij ook al meteen kennismaken met het diepe bad. Zonder twijfel en vol vertrouwen volgde hij de zwemjuf naar het diepe met zijn lange foambuis (pool noodle). Na de les kwam hij het water uit en riep meteen: “Mama, hier wil ik op zwemles!”.

Wat was ik blij dat ook Joes een goed gevoel had over deze eerste kennismaking.

En een geluk dat na de zomer een nieuwe groep werd gestart.

De haaien groep is de groep waarmee Joes zijn SuperSpetters diploma mag gaan halen.

De eerste les stonden er zeven stralende haaien bij juf Ilse op de kant met een nieuwe bril en badmuts in de hand. Op naar heel veel spetters in dit SuperSpetters avontuur!

« Terug