De eerste ontmoetingen met SuperSpetters (blogouder)

gk1603129187.jpgdonderdag 17 mei 2018

Het was ineens zover onze zoon Roan werd 5, het werd tijd voor de zwemles.

Na een enorm negatieve ervaring in het verleden met de reguliere zwemles voor onze dochter waren wij wat huiverig en hadden wij er eerlijk gezegd niet heel veel zin in om weer naar de zwemles te moeten. Na lang zoeken op het internet kwamen wij uit bijp de plaatselijke zwemvereniging “De Ijsselmeeuwen” in Zutphen. Zij boden de nieuwe Superspettersmethode van de KNZB aan.  De manier van zwemles geven klonk ideaal! Maar goed,  dat iets ideaal klinkt dat hadden wij al eerder meegemaakt. Na wat wikken en wegen hebben we Roan toch maar ingeschreven, want zwemles is gewoon erg belangrijk. Na een half jaar wachten kwam het telefoontje;  hij mocht starten! Tijdens dit gesprek werden we meteen aangenaam verrast, want wij werden uitgenodigd voor een informatieavond. Op de informatieavond hebben we een heldere, duidelijke uitleg gekregen over de methode. Daarnaast hebben we zijn zwemboek, een badmuts en een duikbrilletje gekregen. Wat een leuk startpakket! Op naar les 1 dachten we!

Zowel wij als onze zoon gingen toch wat nerveus naar de eerste les toe. Het was wederom een aangename verrassing! Een leuke gezellige les, waarbij duidelijk het plezier van de kinderen voorop stond. Het leek of ze vooral aan het spelen waren in het water, maar stiekem werd er toch al een heleboel aangeleerd. Van de mat af het water in “vallen” , kopje onder gaan of heel voorzichtig alleen je neus in het water. Je mag het allemaal doen, maar als je iets nog niet durft dan is het ook goed. Na een aantal lessen “achter glas”  te hebben gezeten, naderede de laatste les van de maand en deze is bijzonder, want dan is er een echte kijkles voor ouders. Trots liet Roan zien wat hij al had geleerd in die paar lesjes. Ze beginnen elke les met een sprong in het diepe, de angst voor het diepe is er allang niet meer, dus straks als ze overgaan naar het diepe bad zijn ze het al gewend.  Wat een plezier straalde er van de kinderen en ook van de badmeester af.  Dit plezier is eigenlijk altijd gebleven, Roan gaat met plezier naar de lessen toe en wij zien en merken dat de kinderen alles op een speelse manier aangeleerd krijgen. Hij is nu dol op water en dol op zwemmen.

Wij hebben net de derde periode afgerond en wij zijn echt enorm blij dat wij voor deze methode hebben gekozen. Wij weten waar we aan toe zijn en wanneer ze wat leren, en niet geheel onbelangrijk wat het in zijn totaliteit kost. Ook is er geen sprake van onderlinge jaloezie omdat een ander kind al wel door mag naar het volgende groepje en jouw kind nog niet. Onze dochter was geregeld diep verdrietig als een ander kind wel door mocht en zij nog niet, ook al had ze enorm haar best gedaan. Hier krijgen de kinderen na het afronden van een periode allemaal een sticker en ga je als groepje door. De kinderen krijgen, doordat ze dit op deze wijze doen, niet het idee dat ze gefaald hebben en worden juist gestimuleerd om door te gaan.

Mocht je vragen hebben dan staat de badmeester altijd even voor je klaar om die te beantwoorden en vooral de open en eerlijke houding van 'kom maar kijken hoor' voelt als een warm bad. Je bent ten alle tijde welkom om langs de rand te komen zitten, ook al is het die week toevallig geen kijkles.

Afgelopen week was de laatste les van periode 3. Onze zoon beheerst de borst-en rugcrawl al aardig en laat dit dan ook geregeld vol trots aan ons zien. Ook het onderwaterzwemmen en het opduiken van alles en nog wat geeft hem het grootste plezier. Van een jongetje wat een beetje huiverig voor water was, hebben wij een echt waterratje gekregen.

« Terug