Blog lesgever: Waarom is zwemmen of zwemles gewoon ook een leuke en leerzame bezigheid of sport?

gk1603126571.jpgdonderdag 26 juli 2018

Periodiek schrijven enkele mensen die zich bezighouden met SuperSpetters zwemles een blog. Ditmaal is er een blog geschreven door een van de lesgevers van SuperSpetters bij zwemvereniging H.Z.ZIAN. Zij vertelt over haar passie voor water en haar ervaringen met SuperSpetters en het lesgeven.

Er is mij gevraagd om een blog te schrijven voor de KNZB. Toch eerst even opgezocht waar een blog aan moet voldoen. Ik wil toch niet echt iets verkopen behalve dan mijn passie voor het zwemmen.

Hopelijk kan ik ouders inspireren om zwemles anders te gaan zien. Ik vind het nog steeds jammer dat mensen het zien als een verplichting terwijl het ook echt een sport kan worden. Ik heb immers zelf ook tot mijn 16 de aan wedstijdzwemmen gedaan en voor een korte tijd ook waterpolo. Daarnaast ben ik jaren vrijwilliger geweest bij de reddingsbrigade dus ik heb vele kilometers in het water afgelegd.

En won ik medailles? Ik kan hier helaas geen volmondig ja op zeggen. Waarom was ik dan zo gek om ’s ochtends om 5.30 uur naar het zwembad te rijden op mijn fiets samen met mijn broer om samen om 6.00 uur in het water te liggen voor een training? Het zal de sfeer onderling geweest zijn, de trainers die voor iedereen aandacht hadden. Ook als je niet zo snel was. Toch werd er energie in je gestoken om dan maar weer ietsje sneller te worden. 

Op een gegeven moment kom je op een leeftijd dat je wat anders wilt. Resultaten haalde ik niet meer echt dus het werd tijd voor wat anders. Ik kreeg een baantje op de zaterdag dus trainen en wedstrijden zaten er niet meer in. Ik vroeg me af wat de club nog meer te bieden voor mij? Het antwoord was simpel namelijk: Zwemles geven! Ik ging meelopen bij de ‘zogenoemde oude rotten en leerde zo spelenderwijs het vak. Ondanks dat ik toen nog meer op mijn handen in het water stond dan dat ik echt hielp. Het helpen ging vanzelf over in lesgeven. Ik kreeg langzamerhand namelijk steeds meer verantwoordelijkheid.

Daarbij werd ik ook een echt mensenmens. Ik draaide als vrijwilliger mee in de zomermaanden bij de reddingsbrigade, ik gaf zwemles in wat avonduren en werkte in de kinderopvang. Uiteindelijk ben ik ook de Pabo gaan doen waar ik nog meer kennis over kinderen heb opgedaan. Tijdens deze studie heb ik ook zwemleider A gehaald, dus ik mocht nu dan ook officieel lesgeven.

Ervaringen met SuperSpetters

Inmiddels ben ik al geruime tijd bij H.Z. ZIAN in Den Haag instructeur waarbij ik in de verschillende baden heb lesgegeven. We gaven lange tijd les volgens de methode van het zwem ABC. Dit was voor toen ook prima te doen, maar ook in mijn rol als leerkracht van groep 3 merkte ik dat het onderwijs wat anders van mij vroeg. Waar is het spel in het hele verhaal. Toen kwam daar het superspettertraject. We schreven ons als pilot in en dit liep redelijk goed. Daarna ben ik met de eerste groep in zwembad de Escamphof aan de slag gegaan. Het had wat hobbels de eerste tijd. Dit kwam echter ook door de te jonge leeftijd van wat kinderen.  Er waren namelijk toch een paar kinderen van 4 jaar in mijn groep. Nu hebben we ons voorgenomen dat we dat echt niet meer doen omdat de motoriek van deze kinderen echt achterbleef.

Op het moment van schrijven zijn we inmiddels met de 9de groep sinds april gestart. Het blijft een selecte groep die voor de SuperSpetters kiest. Dit omdat de kinderen bij ons echt watervrij dienen te zijn.

Het lesgeven bij de SuperSpetters heeft ervoor gezorgd dat ik in mijn andere lessen ook meer survival- en spelelementen in mijn lessen ben gaan verwerken. Ook probeer ik ze echt veel te laten doen in een les. Zodat de kinderen maar weinig stil staan en dat ze door de spelelementen niet echt doorhebben dat ze toch aan het leren zijn.

Elke keer verbaast het me weer hoe snel de kinderen van de SuperSpetters al zelfredzaam zijn in wat dieper water. Als je ze zoomers aangeeft merken ze bij de juiste voetenstand dat ze er supersnel mee vooruit komen en dat ze met een beetje kracht te geven op de benen zo aan de overkant zijn. Dit is toch wat je wilt bereiken. Door goede oefeningen leuke materialen kinderen enthousiast maken voor het zwemmen.

Ik merk wel dat kinderen het ook zelf moeten willen. Je kunt niet zonder hun samenwerking.

Als zij enthousiast zijn ben ik het ook. Als zij het niet zijn probeer ik door leuke lessen te geven de kinderen te stimuleren. Dus ook hier ligt een stukje verantwoordelijkheid van ouders. Lekker zwemmen naast de lessen om. Kinderen enthousiast en geïnteresseerd maken in zwemmen. Het niet elke week als een verplichting of noodzakelijk kwaad zien.

Om dan maar weer zo snel mogelijk weer van de zwemles af te zijn. Dat denken we toch ook niet bij voetbaltraining, balletles, gymnastiek en judo. Waarom moet zwemles dan altijd zo snel en mogen de kinderen dit niet in hun eigen tempo doen. Je vraagt toch ook niet aan de juf op school of ze een beetje sneller door de leerstof wilt gaan omdat u niet 8 jaar naar de basisschool wilt lopen.

Na SuperSpetters door met zwemmen.

Misschien is het zelfs een sport waar kinderen mee door willen gaan.

Ook mijn jongste is besmet met het watervirus. Vanaf zijn 6de jaar is hij al lekker aan het waterpoloën.  Hij gaat 3 x per week met plezier naar de training en is op een speelse manier met de sport bezig. Hij is een echte waterrat heerlijk om te zien. Hij zwemt er menig kind uit en is trots op elke bal die hij van een veel groter kind te pakken krijgt.

Wat was hij moe toen hij net begon. Want het is zeker geen sport voor watjes. Voor die kleintjes is het best zwaar, maar ik kan echt zeggen dat na een jaar poloën ik echt een 7 jarig kind met sixpack heb en die knul kan gooien. Echt leuk om te zien.

Waarom lesgeven zo leuk is.

Waarom geef ik inmiddels alweer 25 jaar les. Het succes dat je met kinderen bereikt en dat ze zoveel plezier beleven aan de dingen die je doet in de lessen. Die trotse gezichten als het ze na een paar weken oefenen ineens lukt om naar die overkant te zwemmen zonder hulpmiddelen. Die grote stap als ze in het diepe gaan zwemmen en dat ze dan vol trots naar hun ouders kijken dat ze dat even gedaan hebben.  En dat ze steeds weer nieuwe trucjes laten zien die ze zichzelf of met wat hulp hebben aangeleerd.

Kortom voor mij nog geen reden om te stoppen met lesgeven. Ik geniet er nog dagelijks van. Wel jammer dat ik door het lesgeven niet altijd tijd heb om naar de training van mijn zoontje te gaan. Ik probeer geen toernooitje te missen. Wat kan ik genieten als ik hem bezig zie.

Tips van de Zweminstructrice

Dan nog de laatste tip: onderhoud het zwemmen zeker als uw kind snel door de diploma’s is gerold. Autorijden moet je immers ook blijven doen. En dan heb ik het ook echt over diploma’s. Ik snap best dat het best lastig om gemotiveerd te blijven als uw kind niet echt met plezier naar zwemles gaat u bent dan blij als ze het A-diploma hebben. Maar dan is het kind nog niet echt zwemveilig. Kijk goed of de zwemles bij uw kind past. Waarom heeft het kind geen plezier. Ga in gesprek met de instructie wat uw kind nodig heeft. Wees kritisch of de lessen aansluiten bij uw wensen.

Bij de SuperSpetters zwemlesmethode pak je de gehele leerlijn tot aan het KNZB-diploma wat vergelijkbaar is met het C diploma op, zodat kinderen niet af kunnen hakken. Door het systeem in verkorte periodes te knippen en het verdienen van stickers zien de kinderen dat ze vooruitgaan. Door het speelse karakter merken kinderen soms niet eens dat ze aan het leren zijn.

Dus ouders ga na de zwemlessen eens kijken bij de wedstrijddisciplines zoals waterpolo, wedstrijdzwemmen, schoonspringen of synchroonzwemmen, want misschien hebben jullie wel een nieuw zwemtalent in huis. Mocht je dit niet willen blijf dan wel lekker zwemmen. Ook in de vrije tijd. Zwemmen biedt namelijk krachttraining voor zowel boven-als onderlichaam. Goed voor hart en longen. Het geeft weinig druk op je gewrichten. Zwemmen geeft energie en minder stress. Zwemmen is een goedkope sport. Het is echt een sport voor iedereen.

« Terug